Консультація "Нетрадиційні техніки малювання - стимул до творчості"

З самого раннього віку, дитина намагається передати свої враження про навколишній світ. І все це можна передати за допомогою образотворчого мистецтва.Малювання - найулюбленіше заняття для дітей дошкільного віку.

Зображувальна діяльність дає дитині змогу відкрити і пізнати навколишній світ, сформувати уявлення про нього, виразити в малюнках своє розуміння світу і ставлення до нього.

Діти люблять малювати й із захопленням зображують усе, що їх оточує. Кожна дитина - творець. Але зазвичай її творчі здібності перебувають у прихованому стані й реалізуються лише за сприятливих умов.

Свої враження про навколишній світ діти відображають у зображувальній творчості. Для цього їм не потрібні фарби, пензлі, олівці. Вони малюють пальчиками чи долоньками на запітнілому вікні, паличкою на піску, водою, інколи маминою помадою чи зубною пастою на склі . Саме тому так важливо ознайомити дітей з різними техніками зображувального мистецтва, зокрема з нетрадиційними. Нетрадиційні техніки малювання дають змогу маленькому художнику відійти від предметного зображення, виразити в малюнку свої почуття й емоції. Володіючи різними техніками зображення предмета, діти отримують можливість вибору, що сприяє розвитку творчих здібностей.

Спостерігаючи за дітьми на заняттях із зображувальної діяльності та під час вільної творчості, помітно, що багато дітей бояться малювати звичайними способами, оскільки їм здається, ніби вони не вміють малювати, що в них нічого не вийде. Особливо це помітно у дітей старшого віку, де навички зображувальної діяльності у дітей розвинені ще слабко.Тому краще використовувати в роботі нетрадиційні техніки малювання.Цінність цих технік полягає в тому, що вони дають дітям змогу швидко досягти бажаного результату діяльності, реалізувати власний творчий задум. Для занять із дітьми краще використовувати численні й різноманітні зображувальні матеріали (бусини, ґудзики, піря, бантики, вироби в техніці ори гамі тощо) та аркуші паперу різної форми, фактури й кольору. Головне, щоб зображувальні засоби зовні були яскравими й привабливими для дітей.

Ніщо так не об’єднує дитячий колектив, як спільна творча діяльність, у якій бере участь вся група. Одним з видів такої діяльності дітей і педагога є створення колективної творчої роботи, значимої для всіх, за допомогою будь-якої нетрадиційної техніки малювання. Дуже важливо, щоб кожна дитина мала змогу самостійно обрати ті засоби для зображувальної діяльності, які їй найбільше припали до смаку.

Результат роботи кожної дитини залежить від її зацікавленості. Саме тому так важливо використовувати додаткові стимули: ігри, сюрпризні моменти, прохання дорослого про допомогу, музичний супровід, мультимедійні засоби тощо.

Використання нетрадиційних технік та засобів малювання

в різних вікових групах

У кожен період дошкільного віку ми використовуємо певний набір нетрадиційних технік зображувальної діяльності, які відповідають віковим можливостям дітей:

  • молодший дошкільний вік – різновиди кляксографії, малювання долонькою, пальчиком, кулачком, відтиснення зім’ятим папером, поролоном, сірниковою коробкою, склянкою, «печатками» з картоплі тощо;
  • середній дошкільний вік – до вищезазначених технік додаємо відбиття листям, малювання гілочкою, жорстким напівсухим пензлем, восковою крейдою чи свічкою, малювання з використанням шаблонів та трафаретів, чорно-білий граттаж, фроттаж, набрезк звичайний, монотипію предметну, пейзажну, живопис із розлитих фарб тощо.
  • старший дошкільний вік – крім уже відомих дітям технік, використовуємо нові – кольоровий граттаж, аплікація з яєчної шкарлупи (пофарбованої крупи, солі тощо), малювання свічкою з пропискою аквареллю, гуашшю, малювання мильними бульбашками тощо.

Кожна з цих технік – маленька гра. Їх використання дає дітям змогу відчувати себе розкутими, сміливими, розвиває уяву, творчі здібності, креативне мислення, надає повну свободу для самовираження.

Нетрадиційні інструменти:

  • тички різних розмірів,
  • тонкі гілочки з дерева,
  • поролон,
  • печатки, штампи,
  • палички від морозива,
  • ватні кульки, ватні палички,
  • зубні щітки,
  • піпетки,
  • йоржики для миття пляшок,
  • гумки, свічки, пір’я тощо.

Пробудити у дитині творчий потенціал, навчити працювати, допомогти зрозуміти і віднайти себе, зробити перші кроки в творчість для радості, життя – до цього прагнуть педагоги дитячих закладів, які завжди пам’ятають просту істину: бездарних дітей немає, є діти, яким дорослі вчасно не допомогли розкрити свій творчий потенціал.

Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Міжбуквенний інтервал
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування